Ugdymo karjerai pamoka „Renkuosi socialinio darbuotojo profesiją!?“

Pamoka apie socialinio darbuotojo profesiją

 

    Socialinis darbas yra profesinė veikla, kuri skirta padėti žmonėms, šeimoms, bendruomenėms ir visuomenei spręsti socialines problemas, susidoroti su iškylančiais sunkumais per santykį su aplinka. Socialinis darbas kaip profesija Lietuvoje yra „jauna trisdešimtmetė“, tačiau pasaulyje skaičiuoja solidžius šimtą metų. Istoriškai socialinis darbas ilgą laiką nepretendavo į „tikrųjų profesijų“ gretas. Ji buvo laikoma pagalbos žmogui ar rūpesčio profesija, veikianti mikrolygmeniu, tačiau jau keletą metų stebimi ženklai, kad socialinis darbas imasi aktyvesnių veiksmų, jog reaguotų į pasaulines problemas, kuria novatoriškas teorijas ir intervencijas. Informaciniame šaltinyje „Socialinis darbas. Šiandien ir Rytoj“ (2023 m., Nr. 2) nurodoma, kad atsižvelgiant į šiuo metu ir ateityje vyksiančius pasaulio pokyčius galima pamėginti įsivaizduoti, kokiose srityse ateityje galės dirbti socialiniai darbuotojai. Spėjama, kad socialiniai darbuotojai dirbs kaip organizacijų perėjimo į žaliąjį kursą koordinatoriai, dirbtinio intelekto etikos prižiūrėtojai, namų ligoninių koordinatoriai, demokratijos atsinaujinimo specialistai, vandens resursų užtikrinimo atstovai, tarpininkai santykiuose su naujais artimaisiais, tarpgalaktiniai socialiniai darbuotojai, piliečių mokslo įgyvendinimo komandos nariai, žmonių susirgimų tyrinėjimų komandos nariai.

    Visuomenėje dar susiduriame su mąstymu, kad socialinis darbuotojas padeda atlikti buitinius darbus, keičia sauskelnes ir atneša maisto, kad socialinis darbas - tik dokumentų tvarkymas, formalių dalykų užpildymas ar žmogaus nukreipimas eiti viena ar kita kryptimi. Tačiau socialinis darbas yra kur kas daugiau! Tai darbas su žmogumi, jo jausmais ir poreikiais. Socialiniam darbuotojui labai svarbu sugebėti užmegzti ryšį su žmogumi, įgyti jo pasitikėjimą ir padėti jam pačiam surasti tinkamiausius problemų sprendimo būdus. Tai pirmiausia žmogaus išklausymas, pagalba šalinant emocinius sunkumus, padedant suprasti, kaip asmuo atsidūrė dabartinėje padėtyje. Socialiniams darbuotojams svarbu motyvuoti žmones priimti specialistų pagalbą ir įgalinti juos siekti pokyčių. Socialinis darbas skatina asmeninę atsakomybę bei savarankiškumą, padeda žmonėms tapti savimi pasitikinčiais ir kuria stipresnę, tvaresnę visuomenę, todėl ši profesija yra labai svarbi Lietuvos visuomenės gerovei ir plėtrai.

    Socialinės srities darbuotojai dirba su senoliais, socialinę riziką patiriančiomis šeimomis, įvairių priklausomybių turinčiais žmonėmis, asmenimis su negalia, benamiais, su laisvės atėmimo bausmę atliekančiais asmenimis bei kitais žmonėmis, patekusiais į sudėtingas gyvenimiškas situacijas. Socialinio darbuotojo profesiją turi rinktis žmogus, kuris nori padėti kitam žmogui ir kuriam nesvetimas socialinis jautrumas bei žmogaus teisių užtikrinimas. Tai itin atsakinga profesija, kuri reikalauja nuolatinio mokymosi ir tobulėjimo. Kaip ir kiekviena pagalbą teikianti profesija, socialinis darbas yra kartu ir pašaukimas. Būti socialiniu darbuotoju reiškia turėti stiprius tarpasmeninius santykius, empatiją, kantrybę ir norą padėti kitam žmogui.

    Dirbdamos socialinėmis darbuotojomis matome didelį socialinio darbuotojo profesijos poreikį besikeičiančioje visuomenėje, kurioje žmonių socialinės problemos tampa vis sudėtingesnės. Mums svarbu, kad ši profesija stiprėtų. Siekdamos populiarinti socialinio darbuotojo profesiją ir įkvėpti mokinius rinktis socialinio darbo studijas, mes - Kretingos socialinių paslaugų centro darbuotojos atvejo vadybininkė Jovita Viskontienė, socialinės darbuotojos Kristina Narvilė bei Austra Dambrauskienė, Kretingos rajono Darbėnų gimnazijos mokiniams vedėme ugdymo karjerai pamoką „Renkuosi socialinio darbuotojo profesiją!?“ Mokiniai buvo informuoti apie socialinio darbuotojo profesijos raidą, supažindinti su socialinio darbuotojo kasdienybe. Analizuodami pateiktą situaciją, gimnazistai aiškinosi, kokias problemas padeda spręsti socialinis darbuotojas. Dirbdami grupėse, mokiniai diskutavo, kokios asmeninės savybės būtų svarbios, renkantis socialinio darbuotojo profesiją. Mokiniams parengtas lankstinukas „Renkuosi socialinio darbuotojo profesiją!?”, kuriame pateikta informacija apie aukštąsias mokyklas, kuriose galima įgyti socialinio darbuotojo specialybę. Gimnazistai pakviesti „pasimatuoti“ socialinio darbuotojo profesiją, renkantis savanorystę Kretingos socialinių paslaugų centre.

 

Parengė Kretingos socialinių paslaugų centro atvejo vadybininkė Jovita Viskontienė

Socialinės darbuotojos Kristina Narvilė, Austra Dambrauskienė